Nieuws

09 oktober 2025

Positief oordeel van de onderwijsinspectie over SBO De Vliethorst


Samenvatting (uit Inspectierapport augustus 2025)

 

De inspectie heeft op 12 juni 2025 een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd
op SBO De Vliethorst. SBO De Vliethorst is een school voor speciaal
basisonderwijs.
SBO De Vliethorst maakt dit jaar deel uit van een steekproef van
scholen waar we een kwaliteitsonderzoek uitvoeren. Dit doen we om
te kunnen rapporteren over de kwaliteit van het onderwijs in
Nederland.

 

Eindoordeel
We beoordelen de onderwijskwaliteit van SBO De Vliethorst als
Voldoende. We beoordelen de standaarden in het onderwijsproces als
Voldoende. Ook de standaard Veiligheid en twee standaarden in de
kwaliteitszorg beoordelen we als Voldoende. De standaard Uitvoering
en kwaliteitscultuur waarderen we als Goed. De onderwijsresultaten
kunnen we niet beoordelen, omdat we niet beschikken over de
normen voor het speciaal basisonderwijs. Over de standaard
Basisvaardigheden geven we dit schooljaar geen oordeel.

 

Wat gaat goed?

Op SBO De Vliethorst staat het kind centraal. De leraren hebben daarbij oog voor waar het kind in de ontwikkeling staat en waar het kind naartoe moet. Eventuele achterstanden heeft de school helder in kaart.

 

In het lesgeven houden de leraren rekening met verschillen tussen leerlingen. Er is veel maatwerk mogelijk op de school. In het lesaanbod kijkt de school naar wat de leerlingen moeten kunnen en kennen aan het eind van de basisschool.

 

De school zorgt voor een fijn leerklimaat door duidelijke afspraken te hebben in en rondom de school. De leraren zijn daarin voorspelbaar, spreken op een fijne toon met de leerlingen en zij zorgen ervoor dat elk kind gezien wordt.

 

Op SBO De Vliethorst werkt een professioneel en gedreven team, dat samen continu de onderwijskwaliteit wil verbeteren. De schoolleiding stelt doelen voor goed onderwijs op en werkt samen met het team aan de uitvoering hiervan. Ouders die wij spraken zijn erg tevreden met de school.

 

Wat kan beter?

In het onderwijsaanbod kan de school meer oog hebben voor leerlingen met een gemiddeld IQ of leerlingen waarbij bij plaatsing het IQ niet duidelijk is. De school kan daarbij goed in de gaten houden of de leerlingen het onderwijsaanbod krijgen wat passend is bij hun mogelijkheden.

 

Ook stimuleren we de school bewuste keuzes te blijven maken in de momenten van (herhaalde) instructie. In het rekenaanbod wat verwerkt wordt via laptops kan de school meer aandacht hebben voor het proces van het uitrekenen van sommen, waarbij leerlingen laten zien welke stappen zij maken.

 

Daarnaast kan de school ingezette acties en verklaringen voor op- en tegenvallende resultaten beter documenteren, zodat voor leraren duidelijk is welke acties wel en welke acties geen effect hebben gehad.

 

Tot slot kan het de school helpen om een overzicht te maken van de beleidsdoelen waaraan zij werkt, zodat zij de voortgang beter kan bewaken.